Mies työntää lumilinkoa myrskyssä

Lumilingon käyttö – kattava käyttöopas mökille ja kotiin

Lumilingon käyttö – kattava käyttöopas mökille ja kotiin

Talven tulo on aina yhtä jännittävä hetki mökillä. Ensilumi saattaa laskeutua hiljaa yön aikana, ja aamulla me huomaa, miten polut, portaat ja pihatiet ovat peittyneet paksuun valkoiseen kerrokseen. Silloin lumityöt eivät ole vain pakollinen tehtävä – ne ovat osa mökkielämän rytmiä. 

Me olemme oppineet, että lumilingon käyttö voi tehdä tästä kaikesta yllättävän vaivatonta, kunhan kone on valittu oikein, säädetty huolellisesti ja käyttöympäristö valmisteltu jo etukäteen. Yksi asia lumilingon käytössä yllätti meidät täysin: pieneltä tuntuva säätö moottorin rikastimessa ratkaisi, käynnistyykö kone 20 asteen pakkasessa vai hyytyykö heti alkuunsa – palaamme tähän myöhemmin, sillä se oli talven paras oivallus. 

Haluamme jakaa omat kokemuksemme, onnistumiset ja virheet, jotta kenenkään ei tarvitsisi tuskailla turhaan tukkeutuneen heittotorven, sammuvan moottorin tai väärin valitun lingon kanssa. Tässä oppaassa käymme läpi lumilingon valmistelun, käytön eri lumityypeillä, huollon sekä parhaat niksit, joilla lumityöt mökillä sujuvat tehokkaasti ja turvallisesti.

Miten valmistautua lumilingon käyttöön

Sopivan lumilingon valinta mökille, pihalle ja ajotielle

Meidän kokemuksemme mukaan lumilingon käyttö on helppoa vasta silloin, kun käytössä on oikeanlainen kone juuri omiin olosuhteisiin. Mökille, jossa on pitkä soratie tai jyrkästi laskeutuva ajoura, me suosimme kaksivaiheista polttomoottorilumilinkoa, koska sen telaveto tai suuret renkaat pureutuvat lumeen syvemmin ja lumensyöttöruuvi jaksaa käsitellä jäistäkin pakkaslunta. 

Jos taas käytössä on pieni mökkipiha, terassi tai portaikko, kevyt akkukäyttöinen tai yksivaiheinen sähkölinko on yllättävän näppärä ja hiljainen käyttää – eikä sen huolto vie paljoa aikaa. 

Lingon heittomatka, teho, työleveys ja kääntyvän heittotorven toimivuus ovat yksityiskohtia, joita moni ei tule miettineeksi, mutta juuri ne ratkaisevat, joutuuko samaa lumikasaa siirtämään useaan kertaan. Me olemme oppineet, että liian pieni linko väsyy nopeasti erityisesti märän lumen kanssa ja jäätyy helposti, kun taas liian suuri ja raskas kone on turhauttava pienillä pihoilla.

Katso myös artikkelimme Paras lumilinko, jossa vertailemme kauden parhaat lumilingot! 

Polttoaine, öljyt ja talvihuolto ennen käyttöönottoa

Kun sopiva lumilinko on valittu, seuraava vaihe on sen huolto ja tekninen valmistelu – ja juuri tässä kohtaa moni sortuu kiireeseen. Me täytämme polttoainesäiliön aina tuoreella talvilaadun bensiinillä tai alkalyytillä, sillä vanha bensiini voi saostua, jäätyä ja tukkeuttaa kaasuttimen. Moottoriöljyn viskositeetti vaikuttaa ratkaisevasti käynnistymiseen pakkasessa: siksi käytämme ohutta talviöljyä, joka virtaa myös -20 asteen lämpötilassa. 

Tarkistamme samalla hihnat, syöttöruuvin, vaijerit ja lumensyöttömekanismin, jotta turvakytkin toimii ja lingo pysähtyy heti kahvasta irrotettaessa. Lisäksi voitelemme heittotorven kääntömekanismin ja tarkistamme, että potkuri pyörii ilman ylimääräistä kitkaa. 

Tämä vaihe tuntui ennen meistä turhalta, mutta sen ymmärsi vasta silloin, kun linko jäätyi kesken työn – ja yksi pieni säätö rikastimen asennossa ratkaisi koko tilanteen. Palaamme tähän säätöön tarkemmin myöhemmin, koska se on yksi tärkeimmistä opeista, jonka olemme oppineet kovien pakkasten aikana.

Turvallisuustarkistukset ja pihan valmistelu ennen ensimmäistä lumityötä

Ennen kuin linko käynnistetään, me teemme aina lyhyen kierroksen pihalla ja mökkitiellä. Tarkistamme, ettei lumikerroksen alla ole kiviä, halkoja, lasten leluja tai sähköjohtoja, jotka voisivat osua syöttöruuviin ja rikkoa koneen tai sinkoutua vaarallisesti ulos heittotorvesta. 

Merkitsemme myös kaivot, portaat ja mahdolliset maakivet kepeillä tai lipuilla, jotta ne eivät jää lumikasan alle. Suuntaamme heittotorven valmiiksi niin, ettei lumi peitä kulkureittejä tai lennä naapurin tontille – tämä on erityisen tärkeää, jos lingotaan tuulisella säällä. 

Lisäksi tarkistamme turvamekanismit: moottorin sammutuskytkimen, kahvan turvalukituksen ja sen, että käyttövalot toimivat, jos työskentelemme pimeässä. Me opimme tämän tavan hieman kantapään kautta, kun kerran pieni puukalikka juuttui syöttöruuviin ja joutui tiukasti ruuvikammioon – onneksi kone oli sammutettu ajoissa, eikä kukaan loukkaantunut. Kun nämä asiat ovat kunnossa, työ sujuu rauhallisemmin ja luottavaisemmin.

Olen huomannut, että mitä tarkemmin pihan käy läpi ennen ensimmäistä lumimyrskyä, sitä vähemmän yllätyksiä tulee lingon kanssa. Merkkasin kerran vain hätäisesti kaivon kannen lumikauhalla – seuraavana päivänä se oli hautautunut 30 sentin kinokseen ja linko kolahti siihen niin, että sokka katkesi. Nykyään käytän värikkäitä keppiä ja laitan ne paikoilleen jo ennen lumen tuloa. Se vie viisi minuuttia, mutta säästää hermot ja koneen.

Lumilingon käyttö vaihe vaiheelta

Käynnistys, säädöt ja lingon käyttöönotto kylmässä säässä

Kun lumilinko on huollettu ja pihapiiri tarkistettu, on aika siirtyä itse käynnistysvaiheeseen. Me käynnistämme lingon aina tasaisella alustalla ja varmistamme, että vaihde on vapaalla ja heittotorvi turvalliseen suuntaan asetettuna. 

Pakkasella moottori on usein jäinen ja siksi käytämme rikastinta – eli rikastimen vipua siirretään alkuun “täysin auki” -asentoon, jolloin polttoaineseos on rikkaampi ja moottori saa enemmän bensaa käynnistyäkseen. Tämä on juuri se säätö, jonka mainitsimme aiemmin: kun rikastin on oikeassa asennossa ja annamme moottorin käydä tyhjäkäynnillä noin 30 sekuntia ennen täyttä kuormaa, kone ei hyydy kesken työn. Jos rikastinta ei vähitellen palauteta normaaliasentoon, moottori alkaa tukehtua ja savuttaa – tämän näimme omakohtaisesti ensimmäisellä käyttökerralla. 

Sähkökäynnistimellä käynnistys on helppoa, mutta käsikäynnistyskahvalla vedettäessä on tärkeää vetää ripeällä ja tasaisella liikkeellä, ei nykien. Kun moottori käy tasaisesti ja tärinä vähenee, tarkistamme vielä turvakytkimen toiminnan – lingon pitää sammua heti, kun ohjauskahva vapautetaan. Vasta sen jälkeen vaihde voidaan kytkeä päälle ja lumityö voi alkaa.

Lumen linkous käytännössä: eteneminen, heittosuunta ja lumivallien käsittely

Kun kone on käynnissä ja vaihde päällä, aloitamme linkouksen etenemällä rauhallisesti kohti lumivallia. Me olemme oppineet, että liian nopea eteneminen aiheuttaa syöttöruuvin tukkeutumisen, kun taas liian hidas vauhti ei kuljeta lunta tehokkaasti heittotorveen. Siksi käytämme yleensä keskinopeaa vaihdetta ja etenemme tasaisella liikkeellä, jolloin linko syöttää lumen tasaisesti. 

Heittotorven suunta kannattaa asettaa niin, että lumi lentää poispäin kulkureiteistä ja rakennuksista, mutta ei esimerkiksi naapurin tontille – varsinkin tuulisella säällä lumipilvi voi kääntyä takaisin kulkijaa päin. Pitkää ajotietä lingotessa etenemme aina samaa kaistaa pitkin ja palaamme takaisin viereistä linjaa myöten, jolloin kulku-ura muodostuu tasaiseksi ja lumi ei kasaannu yhteen paikkaan. Jos tielle on muodostunut jyrkkä lumivalli tai paksu kinostuma, me lähestymme sitä kulmasta ja pienissä osissa, emme suoraan törmäämällä – näin ruuvi ei rasitu liikaa ja lingo jaksaa työskennellä.  

Jos lunta kertyy lingon eteen liikaa, nostamme hieman korkeussäätöä ja annamme koneen vetäytyä ennen uutta yritystä. Kun työskentelyrytmi löytyy, lingosta tulee kuin luonteva jatke omalle liikkeelle – silloin työ ei enää tunnu raskaalta.

Eri lumityypit: märkä, pakkaslumi ja jäinen lumi – miten toimimme

Kaikki lumi ei käyttäydy samalla tavalla, ja siksi lingon käyttö vaatii pientä soveltamista sään ja lumilaadun mukaan. Kuiva pakkaslumi on helpoin – se lentää heittotorvesta kauas ja lingo etenee tasaisesti ilman suuria vastuksia. Tällöin voimme lisätä hieman nopeutta ja keskittyä vain heittosuunnan hallintaan. 

Märkä ja sohjoinen lumi sen sijaan on liukasta, raskasta ja helposti torven tukkeuttavaa, joten käytämme alhaisempaa vaihdetta ja välillä pysähdymme puhdistamaan syöttöruuvin. Kun lämpötila on nollan tuntumassa, tarkkailemme erityisesti heittotorven sisäpintaa: jos lumi alkaa tarttua, kevyt silikonispray tai lumensyötön tauko auttaa. 

Jäinen lumi ja aura-auton jättämät kovettuneet valliseinämät vaativat taas maltillisuutta – me lähestymme niitä kerros kerrokselta ja tarvittaessa käytämme lingon korkeudensäätöä tai murtokärkeä, jos sellainen on saatavilla. Jos ruuvi alkaa täristä tai moottori ääntää raskaasti, pysäytämme koneen heti ja tarkistamme, ettei syöttökammiossa ole jäätynyttä puupalaa tai kiveä. Näillä keinoilla olemme onnistuneet lingottamaan myös hankalimmat lumikuormat ilman vaurioita. Kun tämän oppii, lumityöt eivät enää tunnu samalta – vaan enemmänkin tehokkaalta talvirutiinilta.

Mies työntää lumilinkoa

Usein tehdyt virheet ja miten ne voi välttää

Me kaikki olemme joskus kiireessä käynnistäneet lumilingon ilman sen kummempia tarkistuksia – ja myöhemmin huomanneet, että juuri ne hetket aiheuttavat eniten ongelmia. Yksi yleisimmistä virheistä on liian nopea eteneminen, jolloin syöttöruuvi haukkaa liikaa lunta ja heittotorvi tukkeutuu. Kun linko alkaa täristä tai ääni muuttuu raskaaksi, moni jatkaa silti eteenpäin toivoen, että kone “vetää läpi”, mutta silloin riski hihnan katkeamiseen tai moottorin ylikuumenemiseen kasvaa. 

Me olemme oppineet, että paras tapa välttää tukkeutuminen on pitää tasainen vauhti ja tarvittaessa pysähtyä hetkeksi, jolloin ruuvi ehtii siirtää lumen pois ennen kuin sitä kertyy liikaa. Toinen tyypillinen virhe on se, että moottorin annetaan käydä täydellä kuormalla heti käynnistyksen jälkeen – tämä rasittaa erityisesti polttomoottoria kylmissä olosuhteissa. Jos moottorin annetaan ensin lämmetä hetki tyhjäkäynnillä ja rikastin palautetaan asteittain normaaliasentoon, kone toimii tasaisemmin eikä sammu kesken työn.

Toinen usein nähty ongelma on heittotorven jäätyminen tai lumen pakkautuminen sen sisäpintaan. Tämä tapahtuu erityisesti silloin, kun lunta lingotaan kosteana tai ilman torven voitelua, ja lopulta lumi ei lennä enää kauas, vaan kasaantuu lingon eteen. Me ehkäisemme tätä suihkuttamalla kevyen silikonisprayn torven sisälle ennen työskentelyä, mutta jos torvi tukkeutuu, lingon sammutus ja puhdistus muovisella työkalulla on ainoa turvallinen keino. 

Älä koskaan työnnä kättä torveen, vaikka kone olisi sammutettu – ruuvi voi olla jännityksessä ja pyörähtää jälkikäteen. Myös vaihteiden repiminen pakkasessa voi rikkoa vaihdelaatikon tai ohjausvaijerin, joten käytämme rauhallista otetta ja tarvittaessa kevennämme lingon painoa vetämällä hieman taakse, ennen kuin vaihde kytketään. Ylikuormituksen merkkejä – kuten hiontaa, metallista kirskuntaa tai äkillistä polttoaineen kulutuksen nousua – ei pidä sivuuttaa, vaan silloin on syytä pysähtyä.

Nautin lumitöistä, mutta opin aikanaan karvaasti, että lingon puhdistamista ei pidä tehdä moottorin käydessä. Eräänä talvena torvi tukkeutui raskaasta lumesta ja olin jo työntämässä kättä sisälle, kun kone rykäisi. Sen jälkeen pidän aina mukana puista puhdistuskeppiä ja sammutan lingon täysin ennen kuin teen mitään. Se tuo turvaa ja mielenrauhaa.

Moni unohtaa myös huolehtia lingon taukokäytöstä pitkän työrupeaman aikana. Me pidämme pienen tauon 20–30 minuutin välein, jolloin moottori saa tasaantua ja mahdollinen jää poistuu ruuvista itsestään. Tauon aikana on hyvä tarkistaa, että lumensyöttöruuvi pyörii vapaasti, öljyt eivät vuoda ja lumi ei ole tarttunut käyttövivuston ympärille. 

Lisäksi virheeksi voidaan laskea väärä heittosuunta – jos lumi lingotaan aina samaan paikkaan, syntyy korkea lumivalli, jota on myöhemmin hankala siirtää käsin tai koneella. Kun nämä virheet tunnistaa ajoissa ja ottaa käyttöön pienet ennakoivat tavat, lingon käyttö muuttuu stressistä sujuvaksi ja turvalliseksi talvirutiiniksi.

Lumilingon huolto ja säilytys talven jälkeen

Huoltotoimenpiteet jokaisen käyttökerran jälkeen

Me olemme oppineet, että lumilingon käyttöikä pitenee merkittävästi, kun sitä huolletaan säännöllisesti jokaisen käyttökerran jälkeen eikä vasta keväällä. Ensimmäinen vaihe on sammuttaa moottori ja antaa sen jäähtyä hetki ennen huoltoa, sillä kuuma moottori ja kylmä ilma voivat yhdessä aiheuttaa kondensaatiota ja ruostetta. Kun lämpö laskee riittävästi, poistamme lumen ja jään lingon syöttöruuvista, roottorista ja heittotorvesta esimerkiksi puisella tai muovisella puhdistustyökalulla – emme koskaan metallilla, jotta maalipinta ei vahingoitu. 

Meillä on tapana myös tarkistaa, ettei hihnoissa tai turvasokissa ole kulumia, sillä ne ovat kulutusosia, jotka katkeavat yleensä juuri silloin kun lunta on eniten. Sen jälkeen voitelemme kaikki nivelen kohdat kevyesti, jotta heittotorvi, kääntökahvat ja vivustot eivät jäykisty seuraavaa käyttökertaa varten. Jos pinta on kastunut tai suolattu tie on roiskinut lingon runkoon, pyyhimme pinnat puhtaaksi ja lisäämme tarvittaessa ruosteenestoainetta. Näin lumilinko ei ala ruostua kesken talvikauden eikä jäädy kiinni paikoilleen seuraavaa käyttöä varten.

Keväthuolto, polttoaineen tyhjennys ja säilytyspaikan valinta seuraavaa talvea varten

Kun lumityöt vihdoin päättyvät ja kevätaurinko alkaa sulattaa viimeisiä kinoksia, me aloitamme lumilingon perusteellisemman huollon. Ensimmäiseksi tyhjennämme polttoainesäiliön ja kaasuttimeen jäävän bensiinin joko ajamalla säiliön tyhjäksi tai imemällä sen pois, sillä vanha polttoaine voi haihtua, hapettua ja tukkia kaasuttimeen jäävät kanavat. 

Moottoriöljy vaihdetaan myös, vaikka sitä olisi käytetty vain vähän – kesän aikana öljyyn saattaa kertyä kosteutta ja metallipölyä, jotka lyhentävät moottorin käyttöikää. Sen jälkeen puhdistamme lumensyöttöruuvin, potkurin ja heittotorven huolellisesti ja tarkistamme, onko maalipinnassa ruosteläiskiä, jotka kannattaa hioa ja maalata ennen kesää. 

Lingon säilytyspaikka valikoituu mieluiten kuivasta, tuuletetusta varastosta, jossa kone ei altistu sateelle, auringon UV-säteilylle tai maasta nousevalle kosteudelle – avoin piharakennus tai pressun alle jättäminen voi johtaa ruostumiseen ja muoviosien haurastumiseen. Me suojaamme lingon lisäksi hengittävällä suojahupulla, jotta pöly ja kosteus eivät pääse mekaniikan sisään, mutta ilma kuitenkin kiertää. Lopuksi tarkistamme vielä renkaiden ilmanpaineet tai telaväännön kireyden, jotta ne eivät litisty säilytyksen aikana.

Pidän erityisesti siitä, että teen keväthuollon heti, kun viimeinen lumityö on tehty. Huomasin kerran jättäneeni lingon polttoainesäiliön puolilleen, ja seuraavana talvena kaasuttimeen oli muodostunut vihreää sakkaa. Sen puhdistaminen oli hidasta ja ärsyttävää. Kun teen tankin tyhjennyksen ja öljynvaihdon ajallaan, linko on kuin uusi, kun talvi taas yllättää.

Me opimme tämän kantapään kautta – lumilingon salaiset oivallukset

Kun olemme käyttäneet lumilinkoa useamman talven ajan erilaisissa olosuhteissa, tietyt oivallukset ovat nousseet kaikkein arvokkaimmiksi. Suurimmat opit eivät liity niinkään tekniikkaan, vaan asenteeseen ja rytmiin: lumitöitä ei kannata tehdä kiireessä, vaan pieninä, harkittuina liikkeinä, jolloin kone toimii paremmin ja oma olo pysyy rauhallisena. Me olemme huomanneet, että jo pelkästään se, että antaa moottorin lämmetä hetken ennen raskasta käyttöä, pidentää sen käyttöikää ja tekee lumen lingosta sulavampaa. 

Toinen merkittävä havainto on se, että heittotorven suuntaus kannattaa miettiä etukäteen – kun lumi lentää tuulen mukana eikä sitä vastaan, säästyy monelta turhalta kasvoihin osuneelta lumipilveltä. Ja mikä yllättävintä, lingon toimivuus talven kovimmilla pakkasilla ei riipu pelkästään koneen laadusta, vaan siitä, miten huolellisesti se on valmisteltu ja huollettu edeltävinä kuukausina.

Huomasin, että jos lingon heittotorvi jää lumisateen jälkeen väärään asentoon ja se pääsee jäätymään kiinni, sitä ei käännä enää paljain käsin. Nykyään puhdistan torven aina käytön jälkeen ja jätän sen hieman sivuun käännettynä, jotta jää ei lukitse sitä seuraavalla kerralla. Tämä yksinkertainen toimenpide säästää aikaa ja hermoja. Se on pieni asia, mutta juuri niistä lumitöiden sujuvuus koostuu.

Meidän kokemuksemme mukaan myös työskentelyrytmi on tärkeä: sen sijaan että yrittäisi lingota koko pihan yhdellä kertaa, työ kannattaa tehdä osissa. Kun pysähtyy välillä tarkistamaan, että ruuvisto, heittotorvi ja hihnat ovat puhtaat, riski ylikuormitukselle pienenee huomattavasti. Samalla tulee huomaamatta tarkistettua myös oma vointi – hengitys kulkee paremmin, tasapaino säilyy ja työstä tulee rutiininomaista, ei uuvuttavaa. Tämä rytmi tekee lumitöistä jopa miellyttäviä, ja moni meistä nauttii talvisen aamun rauhasta, kun koneen ääni kantautuu hiljaisen metsän läpi.

Nautin siitä tunteesta, kun saan lingottua pitkän mökkitien ilman yhtään tukosta tai pysähdystä. Se onnistuu vain, kun muistan pitää syöttöruuvin puhtaana ja etenemisen tasaisena. Joskus innostun liikaa ja lähden liian kovaa liikkeelle, jolloin lumi pakkautuu ja lingo hörähtää tukkoon. Tasainen tahti ja pieni maltti ovat parhaita ohjaimia lingon kahvoihin

Toinen usein mainittu oivallus liittyy siihen, miten monella tapaa lumilingon voi pilata huolimattomalla säilytyksellä. Me olemme oppineet, että vaikka päivän lumityöt olisi tehty ja kone olisi toiminut moitteettomasti, sen vain työntäminen kylmän ulkovajan nurkkaan ilman puhdistusta voi kostautua seuraavana aamuna. Kun taas putsatun ja kuivuneen lingon vie katoksen alle tai lämpimään varastoon, se käynnistyy helposti ja työ jatkuu ilman yllätyksiä. Tällaiset pienet rutiinit muodostuvat lopulta lumilingon käytön “hiljaiseksi taidoksi” – ja juuri siksi halusimme kerätä nämä oivallukset yhteen paikkaan.

Talven työt sujuvammiksi – kun lumilingon käyttö on hallussa

Kun lumilingon käyttö avautuu askel askeleelta, lumityöt eivät enää tunnu pakkopullalta vaan osalta rauhallista mökkielämää. Me olemme huomanneet, että onnistumisen avain ei ole pelkästään tehokas kone, vaan se, miten siihen valmistaudutaan, kuinka sitä käytetään ja miten siitä pidetään huolta kauden päätyttyä. Kun lingo valitaan maaston ja käyttötarpeen mukaan, polttoaine ja öljyt ovat kunnossa ja pihan mahdolliset esteet käydään läpi jo ennen lumisateita, työ on huomattavasti kevyempää. 

Talven aikana tärkeintä on tasainen eteneminen, oikea heittosuunta ja lumityypin huomioiminen – märkä lumi vaatii kärsivällisyyttä, pakkaslumi antaa tilaisuuden edetä ripeämmin. Samalla pienet oivallukset, kuten rikastimen säätö kylmäkäynnistyksessä tai heittotorven puhtaanapito, muodostuvat tavoiksi, jotka tekevät lumitöistä sujuvia päivästä toiseen.

Kokemus on opettanut meille myös sen, että lumilinko ei ole vain kone, vaan kumppani talven keskellä. Kun sitä kohdellaan hyvin – huolletaan, puhdistetaan ja säilytetään oikein – se vastaa luotettavuudella juuri silloin, kun sitä eniten tarvitaan. Talven päättyessä hetkeksi pysähtyminen, polttoaineen tyhjentäminen, öljyn vaihto ja kuivassa paikassa säilyttäminen varmistavat, että seuraavan vuoden ensimmäinen lumisade ei aiheuta turhaa stressiä. Ja ehkä tärkeimpänä: lumitöitä ei kannata nähdä vihollisena, vaan mahdollisuutena pysähtyä, hengittää kylmää ilmaa ja tehdä jotakin käsillään – koneen rytmi ja hiljainen ympäristö muistuttavat, miksi mökillä oleminen tuntuu aina niin hyvältä.

Jos lumilingon käyttö tuntui vielä aiemmin vieraalta tai monimutkaiselta, toivomme, että tämän oppaan myötä siitä tulee luonnollinen osa talvea – samaan tapaan kuin takkatulen sytyttäminen, saunan lämmittäminen tai polun avaaminen rantaan. Me olemme itse oppineet vuosien varrella onnistumisten ja virheiden kautta, ja juuri siksi halusimme jakaa nämä kokemukset eteenpäin. Nyt kun tiedät, miten valmistautua, käyttää ja huoltaa lingon oikein, jäljelle jää vain yksi asia: odottaa ensimmäisiä lumihiutaleita ja antaa työn alkaa.

Mies työntää lumilinkoa myrskyssä
Scroll to Top